مدیریت دانش
مریم مسافر بحری؛ ابراهیم چیرانی؛ نرگس دل افروز؛ سید محمود شبگو منصف
چکیده
امروزه صنعت بیمه نقش قابلملاحظهای در شکوفایی اقتصاد ایفا مینماید، بنابراین توجه به خلق دانش میتواند در افزایش ضریب نفوذ بیمه نقش بسزایی داشته باشد. هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفهها و آزمون مدلی جهت دانشآفرینی در صنعت بیمه، با تأکید بر نقش مشتریان میباشد. روش مورداستفاده در پژوهش، رویکرد آمیخته است. بهمنظور شناسایی مؤلفههای ...
بیشتر
امروزه صنعت بیمه نقش قابلملاحظهای در شکوفایی اقتصاد ایفا مینماید، بنابراین توجه به خلق دانش میتواند در افزایش ضریب نفوذ بیمه نقش بسزایی داشته باشد. هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفهها و آزمون مدلی جهت دانشآفرینی در صنعت بیمه، با تأکید بر نقش مشتریان میباشد. روش مورداستفاده در پژوهش، رویکرد آمیخته است. بهمنظور شناسایی مؤلفههای پژوهش، نخست رویکرد کیفی گراندد تئوری مورداستفاده قرار گرفت. بدین منظور مصاحبههایی نیمهساختاریافته با منتخبی از خبرگان صنعت بیمه صورت گرفت که درنتیجه آن مؤلفههای پژوهش شناسایی و سپس سطحبندی شدند و درنتیجه، مدل مفهومی پژوهش تبیین گردید. در مرحله بعد، بر اساس مدل بهدستآمده، 9 فرضیه تدوین شد و بهمنظور آزمون فرضیهها از روش کمّی حداقل مربعات جزئی استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش در مرحله کمّی، شامل مدیران و کارشناسان 3 شرکت بیمه ایران، البرز و آسیا میباشد. نمونهگیری به روش تصادفی خوشهای انجام شد که براین اساس 310 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در مرحله کمی پرسشنامهای محققساخته بود که روایی و پایایی آن تأیید شد. یافتهها حاکی از تأیید هر 9 فرضیه پژوهش و بدین شرح بود که زیرساختهای فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر دانشمحور بودن تأثیرگذار است. دانشمحور بودن بر بازاریابی داخلی و مدیریت ارتباط با مشتریان تأثیر دارد. علاوه بر این تأثیر بازاریابی داخلی و مدیریت ارتباط با مشتریان بر مشتریمداری تأیید شد. همچنین تأثیر مشتریمداری بر ایجاد انگیزش و اعتمادسازی تأیید شد. تأثیر ایجاد انگیزش و اعتمادسازی بر همآفرینی دانش مشتریان مورد تأیید قرار گرفت.